سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، انگشت نما شدن در عبادت و انگشت نماشدن در برابر مردم را ناخوش می دارد . [امام رضا علیه السلام]
بسوی ظهور
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» قیام‌ مهدی‌ سودانی3

این‌ فیلسوف‌ فرانسوی، اعتقاد شیعه‌ به‌ مهدویت‌ و تفاوت‌ آن‌ با دیگر موعود گرایی‌ها در مکاتب‌ دیگر را چنین‌ بیان‌ می‌دارد:

<به‌ عقیده‌ من، مذهب‌ تشیع‌ تنها مذهبی‌ است‌ که‌ رابطه‌ هدایت‌ الهی‌ را میان‌ خدا و خلق‌ همیشه‌ زنده‌ نگه‌ داشته‌ و به‌ طور مستمر و پیوسته‌ ولایت‌ را زنده‌ و پا بر جا می‌گذارد. مذهب‌ یهود، نبوت‌ را، که‌ رابطه‌ای‌ است‌ واقعی‌ میان‌ خدا و عالم‌ انسانی، در حضرت‌ کلیم‌ ختم‌ کرده‌ و پس‌ از آن‌ به‌ نبوت‌ حضرت‌ مسیح‌ و حضرت‌ محمّد(ص) اذعان‌ ننموده‌ و رابطه‌ مزبور را قطع‌ می‌کند و نیز مسیحیان‌ در حضرت‌ عیسی متوقف‌ شدند و اهل‌ سنّت‌ از مسلمانان‌ نیز در حضرت‌ محمّد(ص) توقف‌ نموده‌ و با ختم‌ نبوت‌ در ایشان، دیگر رابطه‌ای‌ میان‌ خالق‌ و خلق، موجود نمی‌دانند.

‌تنها مذهب‌ تشیع‌ است‌ که‌ نبوت‌ را با حضرت‌ محمد(ص) ختم‌ شده‌ می‌داند؛ ولی‌ ولایت‌ را، که‌ همان‌ رابطه‌ هدایت‌ و تکمیل‌ می‌باشد، بعد از آن‌ حضرت‌ و برای‌ همیشه‌ زنده‌ می‌داند؛ رابطه‌ای‌ که‌ از اتصال‌ عالم‌ انسانی‌ به‌ عالم‌ الوهی‌ حکایت‌ می‌کند؛ به‌ واسطه‌ دعوت‌های‌ دینی‌ قبل‌ از موسی و دعوت‌ دینی‌ موسی و عیسی و محمّد (صلوات‌اللّه‌علیهم‌اجمعین)؛ و بعد از حضرت‌ محمّد(ص) به‌ واسطه‌ همین‌ رابطه‌ ولایت، جانشین‌ وی‌ (به‌ عقیده‌ شیعه) زنده‌ بوده‌ و هست‌ و خواهد بود و این‌ حقیقتی‌ است‌ زنده؛ که‌ هرگز نظر علمی‌ نمی‌تواند آن‌ را از خرافات‌ شمرده‌ و از لیست‌ حقایق‌ حذف‌ نماید.

‌به‌ عقیدهِ‌ من، همهِ‌ ادیان‌ بر حق‌ بوده‌ و یک‌ حقیقت‌ زنده‌ را دنبال‌ می‌کنند و همهِ‌ ادیان‌ در اثبات‌ وجود این‌ حقیقت‌ زنده‌ مشترکند. آری! تنها مذهب‌ تشیع‌ است‌ که‌ به‌ زندگی‌ این‌ حقیقت، لباس‌ دوام‌ و استمرار پوشانده‌ است.>28

‌شاید مهم‌ترین‌ انتقاد به‌ تحقیقات‌ کربن، عدم‌ توجه‌ او به‌ بُعد اجتماعی‌ ظهور حضرت‌ حجّت(ع) و قرار گرفتنِ دوران غیبت‌ میان‌ دو حادثه‌ بزرگ‌ عاشورا و ظهور و قیام‌ بالسیّف‌ مهدی(ع) است. بی‌تردید نمی‌توان‌ در کنار عروج‌ عرفانی‌ شیعیان، که‌ کربن‌ بدرستی‌ از آن‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از شروط‌ اساسی‌ توفیق‌ دیدار معصوم‌ یاد می‌کند، از وجه‌ اجتماعی‌ و مبارزه‌ فراگیر آن‌ امام‌ با ظلم‌ سیاسی، اقتصادی‌ و فرهنگی‌ صاحبان، زور و زر و تزویر چشم‌ پوشید و خروج‌ عاشقانه‌ ابا عبداللّه(ع) را برای‌ اصلاح‌ اجتماعی‌ امّت‌ جدّش، که‌ فرهنگی‌ فاسد در کالبد آن‌ دمیده‌ شده‌ بود، به‌ فراموشی‌ سپرد و از عنصر سیاسی‌ این‌ هر دو قیام‌ صَدر و ذیل‌ اسلام، چشم‌ به‌ غفلت‌ پوشید.

 

 

تعجیل در فرج مهدی موعود صلوات



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » مسعود فتحی ( یکشنبه 86/10/9 :: ساعت 12:10 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

زمینه های حکوت جهانی:
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 19
>> بازدید دیروز: 2
>> مجموع بازدیدها: 9179
» درباره من

بسوی ظهور
مدیر وبلاگ : مسعود فتحی[18]
نویسندگان وبلاگ :
محمد فتحی (@)[0]



» آرشیو مطالب
زمستان 1386

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب